تیتر امروز

اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

سالیوان:  آمریکا پس از ۳۱ اوت به حضورش در افغانستان ادامه می‌دهد

مشاور امنیت ملی آمریکا گفته، این کشور حتی پس از مهلت قانونی ۳۱ اوت که زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است، به حضورش در این کشور ادامه می‌دهد.

کد خبر: ۱۰۶۷۹۱
۱۰:۳۱ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰

سالیوان:  آمریکا

دیدارنیوز - جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در گفتگویی با شبکه خبری سی.بی.اس گفت: در حالیکه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تمایلی برای آغاز یک جنگ جدید در افغانستان ندارد، به استقرار پهپادها و کمک به آمریکایی‌ها و متحدان افغان برای ترک این کشور کمک می‌کند.

در جریان حمله انتحاری روز پنجشنبه در محوطه بیرونی فرودگاه کابل ۱۷۰ غیرنظامی افغان کشته شدند. بایدن روز شنبه گفت که حملات پهپادی روز شنبه که به کشته شدن دو داعشی منجر شد، آخرین مورد نیست و آمریکا هرکسی را که در این حملات دست داشته، از پای در می‌آورد.

بایدن همچنین هشدار داد که حمله جدید تروریستی از سوی داعش احتمالا ظرف ۲۴ تا ۳۶ ساعت از سر گرفته می‌شود.
سالیوان همچنین گفت: بایدن به گفتگو با فرماندهانش درباره استقرار ظرفیت‌ها و ابزارهای مورد نیاز به منظور هدف گیری و از بین بردن آن دسته از تروریست‌هایی که سربازان آمریکایی را در کابل کشتند، مشغول است و می‌خواهد مطمئن شود که ما این گروه را، داعش خراسان را بی اثر و ناتوان می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما به حملات خود در افغانستان علیه این گروه تروریستی ادامه می‌دهیم و به دنبال عملیات دیگر برای ردگیری این افراد هستیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: چنین حملاتی بدون توجه به تمایلات و خواسته‌های طالبان صورت می‌گیرد چون این گروه روز جمعه نسبت به حملات پهپادی آمریکا علیه داعش خراسان اعتراض کرده بود. چنین حملاتی را می‌شود از خارج از خاک افغانستان انجام داد.

در همین حال،‌ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در گفتگویی با شبکه خبری ای.بی.سی گفت: حدود ۳۰۰ شهروند آمریکایی همچنان در افغانستان هستند که می‌خواهند این کشور را ترک کنند. ما به صورت فعالانه به آنها کمک می‌کنیم تا این کار را انجام دهند، سوار هواپیما شوند و از افغانستان بیرون بیایند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ماموریت آمریکا با توجه به اینکه سفارت و پایگاه‌های نظامی آن در افغانستان تعطیل شده، ادامه می‌یابد، گفت: ۱۱۴ کشور گفته‌اند که انتظار دارند طالبان به آنها اجازه دهد پس از ۳۱ اوت به صورت آزادانه تردد کنند و این انتظاری است که جامعه بین‌الملل دارد.

وی افزود: ما اهرم بسیار مهمی برای همکاری در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده برای ایجاد انگیزه در طالبان برای اجرای تعهدات خود داریم. طالبان علاقه زیادی به داشتن فرودگاه دارند و راه‌های دیگری نیز برای خروج از افغانستان دارند و دیگر راه‌ها نیز راه‌های زمینی هستند.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع و مدیر سابق سیا نیز اخیرا گفته بود که آمریکا مجبور می‌شود تا نیروهایش را به افغانستان برگرداند اما سالیوان چنین ادعایی را رد کرد و گفت: ما این ظرفیت را داریم که تهدید تروریستی را سرکوب کنیم. ما در لیبی و سومالی و حتی در یمن هم چنین کاری انجام داده‌ایم. ما در افغانستان نیز چنین کاری انجام خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا تمامی شهروندان این کشور پیش از ۳۱ اوت از افغانستان خارج می‌شوند، نیز گفت: در حال حاضر فرصتی برای شهروندان آمریکایی وجود دارد که بیایند، در فرودگاه پذیرفته شوند و با خیال راحت خارج شوند. با این حال، برخی از آمریکایی‌ها می‌مانند و این مهم است که تا کنون تصمیم گرفته‌اند کابل را ترک نکنند. شاید آنها سال‌ها در آنجا زندگی کرده‌اند. شاید آنها خانواده بزرگی را در آنجا داشته‌اند. پیام ما به این دسته از آمریکایی‌ها این است که پس از ۳۱ اوت، ما مطمئن می‌شویم که برای هر شهروند آمریکایی و هر شهروند با اقامت دائم قانونی، محل عبوری امن وجود دارد. ما همچنین از خروج ایمن آن دسته از افغانهایی که به ما کمک کردند پس از ۳۱ اوت اطمینان می‌دهیم. این یعنی ما به همکاری طالبان تکیه نمی‌کنیم.

سالیوان همچنین گفت:‌ این در مورد کسب اطمینان از این است که ما از اهرمی که در اختیار داریم استفاده می‌کنیم و قابل توجه است تا طالبان را به تعهدات خود پای‌بند نگه داریم. طالبان هم به صورت خصوصی و هم به صورت عمومی اعلام کرده‌اند که اجازه عبور ایمن را خواهند داد. ما فقط نمی‌خواهیم به حرف آنها تکیه کنیم. ما ده‌ها کشور را از سراسر جهان گرد هم آورده‌ایم تا در کنار ما باشند و به طالبان بگویند که اگر به این تعهدات عمل نکنند، عواقب قابل توجهی گریبانشان را می‌گیرد.

وی در مورد روحیه بایدن در کاخ سفید که توسط جمهوری‌خواهان و مطبوعات مخالف و طوفان درجه ۴ در نیواورلئان محاصره شده، گفت: من رویکرد رئیس جمهور در روزهای اخیر را در یک کلمه توصیف می‌کنم که این است "متمرکز".

منبع: ایسنا
برچسب ها: جک سالیوان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی